Veel bedrijven en instellingen hebben vanaf maart 2020 hun bedrijfsvoering opnieuw moeten uitvinden, als ze tenminste het hoofd boven water wisten te houden. De wereldwijde Coronacrisis noopte tot het doorvoeren van drastische maatregelen en een werkwijze die voorheen niet tot de mogelijkheden had behoord.
De crisis bracht ook genadeloos aan het licht op welke onderdelen organisaties niet flexibel zijn of niet in staat waren om in te spelen op de veranderende omstandigheden. Het kwam snel aan het licht waar dit het geval was en wat de gevolgen daarvan zijn geweest.
In het Chinees bestaat het woord voor crisis uit twee karakters: ‘gevaar’ en ‘kans’ oftewel ‘a time of danger’ en ‘a time of opportunity’. Dat laatste is natuurlijk interessant en kan een aanzet zijn voor duurzame oplossingen voor de toekomst.
De situatie van voor Corona komt niet meer terug. Wat de nieuwe situatie zal zijn dat weten we nog lang niet. We zitten er tussenin. Eigenlijk biedt deze overgangfase het perfecte momentum, om vernieuwingen te implementeren die voorheen nog niet denkbaar waren. Mooi en herkenbaar voorbeeld is het – nagenoeg zonder weerstand – invoeren van videovergaderen en thuiswerken.
Sta eens een momentje stil bij wat er allemaal aan kansen zijn ontstaan en hoe die voor de toekomst kunnen worden ingezet. Ik bedacht een manier om die kansen – en de bijbehorende impact – in beeld te brengen door middel van een kort (grotendeels online) onderzoek.
Meer weten? Neem contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.