Organisaties die regelmatig en doelbewust veranderen, hebben over het algemeen een groot verandervermogen. Door te doen groeit immers het vertrouwen dat je het kunt, krijg je het steeds beter onder de knie en word je er steeds beter in.
Veranderingen waarmaken maakt dan deel uit van de identiteit van het bedrijf, waar medewerkers voelen: ‘dat kunnen wij; daar zijn wij goed in’.
Belangrijk daarbij is niet alleen dat de organisatie beschikt over de juiste mensen om veranderingen tot stand te brengen. Maar ook dat er voldoende capaciteit overblijft voor het normale werk.
Een goede afstemming van taken binnen en tussen afdelingen draagt bij aan het verandervermogen. Daar hoeft dan geen aandacht naar toe. Tenslotte dragen goede informatiesystemen en een solide maar flexibele IT-structuur ook bij aan het vermogen om te veranderen.
In organisaties met een groot verandervermogen springt de professionaliteit duidelijk in het oog. Medewerkers weten er wat te doen en hoe het te doen.
Vraag je eens af
- Hoe staat het met het verandervermogen in mijn organisatie?
- Hoe professioneel zijn onze medewerkers?
- Hoe groot is het zelfvertrouwen t.a.v. veranderingen?
- Vertrouw jij op het verandervermogen van je medewerkers?
- Hoe kan het verandervermogen vergroot worden?
Download hier de pdf.